Ni som följt mig ett tag vet att jag gärna uppmärksammar hotet från konstgjord intelligens. Jag skriver gärna om vad som händer när en konstgjord intelligens blir smartare än oss (och jag tror det blir precis som för planetens övriga varelser i relation till oss människor).
Men det är egentligen inte den mörkaste aspekten av mina berättelser. Det största hotet kommer redan innan AI blir smartare än oss. Det största hotet mot mänskligheten är när vi tappar det som gör oss mänskliga – och det håller redan på att hända.
Tittar du på hur vår värld ser ut så har vi redan förlorat mycket av vår själ. Empati går inte före bomber och granater. Det enda världens ledare har att ta till när de vill något är muskler, och inte diplomati och långsiktig förändring.
Det är dock inte bara krig som gör att vår mänsklighet urholkas. Världen blundar för det faktum att hundratusentals barn, om inte över en miljon, försvinner varje år. En del hittas igen, men många försvinner in i trafficking, andra blir barnsoldater och väldigt många är det ingen som vet någonting om.
Vad som är sjukt i sammanhanget är att vi utvecklar en gudalik teknik i form av AI, vi krigar och medierna skriver om alla soldater som dör, men väldigt få uppmärksammar alla de stackars barn som dras in i elände.
Jag som så många andra författare hoppas på att pennan till slut är mäktigare än svärdet. Det var därför jag skrev serien om De röda grevarna, som handlar om två saker. Det ena är vad som händer när en konstgjord intelligens blir smartare än oss.
Det andra handlar om de försvunna barnen, om pedofilerna och deras underjordiska nätverk.
Jag slog helt enkelt ihop två av de mest skrämmande saker jag vet. Vad händer när människor reduceras till data – och någon börjar använda tekniken utan moral, empati eller gränser?
Monster är första delen i en mörk thrillerserie om försvunna barn, AI utan samvete och kampen för att behålla mänskligheten i en värld som håller på att förändras för alltid.
